Page 9 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 9

Yat  ve  tekne  imalat  sanayinin  dünya  genelinde  incelemesi  ve  değerlendirmesi
                   yapıldığında,  özellikle  ABD,  İtalya,  İngiltere,  Almanya,  Fransa,  Hollanda  gibi  sanayide
                   gelişmiş ülkelerin tekne ve yat imalatında da ön planda yer aldıkları, bunun yanında bu

                   ülkelerin imalat sektöründe kullanılan yedek parça, malzeme, aksesuar, cihaz, teçhizat ve
                   motor  üretiminde  de  önemli  bir  paya  sahip  oldukları  görülmektedir.  ICOMIA,
                   (International Council of Marine Industry Associations) sektörün dünya çapında söz sahibi
                   olmuş  ülkelerdeki  sivil  toplum  kuruluşlarının  yetkililerini  bir  araya  getirmekte,  imalat
                   sektörüne  ilişkin  uluslararası  standartların  oluşturulmasında  ve  istatistiki  verilerin
                   toplanmasında  büyük  rol  oynamaktadır.  ICOMIA  üyesi  bazı  ülke  istatistikleri
                   incelendiğinde, yat ve tekne imalatında söz sahibi olan ülkelerin,  bu sektörü bir devlet
                   politikası  olarak  gördüklerini,  sektörün  önündeki  yasal  ve  bürokratik  engelleri  kaldırıp
                   sektörün  önünü  açarak  bir  marka  haline  geldiklerini,  bu  sanayi  ile  insanlarına  büyük
                   istihdam  olanakları  ve  ekonomilerine  önemli  katkı  sağladıkları  görülmektedir.  ICOMIA

                   tarafından  yayınlanan  yat  ve  tekne  sanayisi  verilerine  göre,  marina,  yat  limanı,  tekne
                   çekek yeri, amatör denizci ve kişi  başına düşen  tekne sayısı açısından, ülkemizin sahip
                   olduğu  denizleri  etkin  olarak  kullanamadığını  ve  denizcilikten  ekonomik  olarak
                   yararlanamadığını görülmektedir. Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemiz, sahip oldu¤u coğrafi
                   yapısına, iklimine, tarihsel mirasına ve dünyanın en güzel denizlerine rağmen, maalesef
                   bir deniz ülkesi olamamıştır. Özellikle hepsi birer deniz kenti olması gereken ve  dünya
                   denizlerine  açılan  bir  kapı  olan  başta  İstanbul  olmak  üzere,  Trabzon,  İzmir,  Çanakkale,
                   Muğla, Antalya, Mersin, Sinop, Samsun, Zonguldak gibi şehirlerimiz yanında, diğer sahil
                   şehirlerimizdeki insanlarımız deniz kültüründen habersiz yaşamakta olup, adeta denizden

                   uzak birer toplum haline gelmiş ya da gelmek zorunda bırakılmıştır.


                    Tablo 1: Sektör Bazında Ülke Karşılaştırması (Kaynak: Boat Builder Türkiye, 2011)



































                                                            8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14