Page 5 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 5

1.  YAT VE TEKNE ENDÜSTRİSİ GENEL DEĞERLENDİRME

                   Yat  kavramının  ilk  olarak  Hollanda’da  ortaya  çıktığı  görülmektedir.  10.  yüzyılda

                   Felemenkler (Hollandalılar) küçük ve hızlı teknelerini kaçakçı ve korsanları yakalamakta
                   kullanmışlar  ve  bunlara  “avcı”  anlamına  gelen  “jaght  ismini  vermişlerdir.  Daha  sonra
                   Amsterdam  zenginleri  büyük  yük  gemilerini  karşılamaya  gönderdikleri  bu  tekneleri
                   “jaghtschippen”  avcı  gemisi  olarak  adlanmışlardır.  1660  yılında  Felemenk  vatandaşları
                   İngiltere Kralı’na bir yat hediye etmişler, İngiltere’ye gelen Mary adlı bu tekneden sonra
                   “jaght” ismi “yacht”a dönüşmüştür.

                   Yatçılığı kısa sürede Hollandalılardan görüp benimseyen İngiliz asilzadeleri de, ilk kraliyet

                   yatını  Kral  II.  Charles  döneminde,  1661  senesinde  denize  indirmişlerdir.  19.  yüzyıla
                   gelindiğinde  ise,  daha  çok  yat  seyre  başlamış,  ABD,  İngiltere  ve  Fransa  gibi  ülkelerde
                   çeşitli  yat  kulüpleri  ortaya  çıkmış  ve  yatlar,  yarış  amaçları  dışında  gezinti  için  de  sıkça
                   kullanılmaya başlanmıştır. İlk olarak okyanus ötesi adalara yönelik başlayan bu  ilgi, 20.
                   yüzyılla birlikte Güney Fransa sahilleri, İtalya ve İspanya’ya doğru yayılmış ve yat turizmi
                   hareketi olgunlaşmaya başlamıştır. Sanayi devrimi sonrası İngiliz asilzadelerinin doğaya
                   ve  ılıman  ikilime  sahip  bölgelere  seyahatleri  yoğunlaşmıştır.  Bu  seyahatleri
                   gerçekleştirmek için en uygun araçlar olarak yatları tercih etmeye başlamışlardır.


                   İngiltere’de  kurulan  yat  kulüplerinin  sosyolojik  etkileri  yatçılığa  olan  talebin  oluşmasını
                   sağlamıştır.  Amerika’daki  iç  Savaşı  takip  eden  barış  ve  refah  yılları  boyunca,  çok  az
                   sayıdaki  zengin  kişide  bulunan  yat  sahipliliği,  yat  imalat  ve  bakımı  giderlerinde  ki
                   ucuzlamayla  doğru  orantılı  olarak  yaygınlaşmış  ve  küçük  tekne  sahipliliği  artmıştır.  Yat
                   yapımındaki gelişme hızı ülkeden ülkeye değişmiştir.

                   Denge, emniyet ve hız dikkate alınarak sürekli araştırma yapılmış, 1890’da ilk alüminyum

                   yat  gövdesi  üretilmiş  ve  genişlikleri  daraltılmıştır.  19.  yüzyılda  standart  tasarımlar
                   olmaksızın  yat  yapılıyorken,  daha  sonraları  yat  yapım  eksperleri  (Lloyds  gibi)  ortaya
                   çıkmış  ve  bugünün  modern  yatlarının  ilk  prototipleri  yapılmaya  başlanmıştır.  1946’da
                   naylon  ilk  defa  yelken  bezi  olarak  kullanılmıştır.  1950’li  yıllarda  ilk  polyester  ve  fiber
                   tekneler  inşa  edilmiştir.  Yatçılık  1950’li  yıllarda  Amerika’da  orta  sınıfın  genişlemesi  ile
                   birlikte  gelişme  göstermiştir.  1960’lı  yıllarda  İngiltere  de  ve  Fransa  da  yaygınlaşmaya
                   başlayan yatçılık iklimsel nedenlerle Fransa’nın Akdeniz kıyılarına sonrasında İspanya ve
                   İtalya gibi ülkelere ulaşmıştır. Bu süreçte orta sınıfın genişlemesi üreticilerin seri üretime

                   yönelmesi ile düşük maliyetli yelkenli teknelerin üretilmesini ortaya çıkarmıştır.

                   Yaşam  standartlarında  olan  değişim  tekne  talep  artışının  önemli  belirleyicisidir.  Ucuz
                   malzemelerin  kullanılması  seri  üretimle  birleşince  yat  sahibi  olmak  kolaylaşmıştır.
                   Marinaların  ve  yat  barınak  yerlerinin  artması,  teknolojik  gelişmelerle  bireylerin  deniz
                   aracı kullanmalarının daha da kolaylaşması, kredi imkânlarının artması ve devlet desteği
                   yat satın almayı çekici hale getirmiştir.




                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10