Page 6 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 6

Yat ve tekne imalat endüstrisi; imalat, tasarım, teknelerin yıllık bakım, onarım ve tamir
                   hizmetleri,  yedek  malzeme,  ekipman  ve  aksesuar  imalat  ve  satışı,  tekne  ve  yatlar  için
                   gerekli elektrik ve elektronik cihazların imalat ve satışı, döşeme ve dekorasyon hizmetleri,

                   boya  ve  kimya  sanayi,  motor  satışı  ve  bu  motorların  bakım  onarım  hizmetleri,  bu
                   sektördeki  ithalat  ve  ihracat,  fuarlar,  deniz  turizmi  amaçlı  meslek  faaliyetleriyle,  bu
                   sektörü  doğrudan  destekleyen  diğer  meslek  faaliyetlerinin  tamamını  kapsamaktadır.
                   Sektör 4 ana bileşen olarak ele alındığından tekne üretimi, motor üretimi, yan sanayi ve
                   satış/servis/hizmet  endüstrisi  sektörün  bileşenleri  olarak  ortaya  çıkmaktadır.  Tekne
                   üretimi  coğrafik  bazda  çeşitli  ülkelere  yayılmış,  motor  üretimi  bu  sektörde  lider  birkaç
                   ülkenin  hakimiyeti  altına  girmiş,  yan  sanayi  ve  satış/servis/hizmet  endüstrisi  ise  tüm
                   tekne kullanan ülkelerde faaliyet göstermeye başlamıştır. Sektör; yüksek katma değere
                   sahip,  ülke  ekonomisine  büyük  döviz  kazandıran,  beraberinde  birçok  yan  sanayi  de
                   geliştiren, yabancı yatırımları çeken, teknoloji transferini ve yeni teknikleri cezbeden, ülke

                   denizciliğini destekleyen ve geliştiren, marina ve yat limanı yatırımlarını arttıran, tasarım
                   ve ARGE çalışmalarının yüksek olduğu, diğer sektörlere göre yan sanayisi ile birlikte 1’e 7
                   oranında  istihdam sağlayan, emek ve teknolojisi yoğun büyük ve kapsamlı bir endüstri
                   dalıdır.  Yat  ve  tekne  endüstrisi,  gerek  içeriği,  terminolojisi,  yatırımları  ve  işletmesi
                   açısından gerekse uyguladığı teknoloji açısından, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de
                   gemi  inşa  sanayinden  farklıdır.  Sadece,  ikisi  sektörde  de  üretilenin  denizde  yüzmesi
                   hususunda  birleşmektedirler.  Gemi  inşa  sanayi  için  büyük  miktarda  yatırımlara,  uzun
                   sürelere ve deniz kenarında büyük alanlara ihtiyaç duyulurken, yat ve tekne imalat sanayi
                   çok daha küçük yatırımla, daha kısa sürede, daha küçük yerlerde ve deniz kıyısına ihtiyaç

                   duymadan  hayata  geçirilebilmektedir.  Büyük  yatırımlar  gerektirmeyen  ve  kısa  sürede
                   imalata  başlayabilen  yat  ve  tekne  endüstrisi,  kullandığı  ileri  teknoloji,  kaliteli  ve
                   profesyonel  işçilik,  detaylara  önem  veren  teknikleri,  yenilikçi  tasarımları,  modern
                   ekipman  ve  aksesuarları,  üst  seviyede  içerdiği  dekorasyonu  ile  daha  üst  kalite  imalat
                   tekniklerini gerektiren ve bunun yanında sağladığı katma değer çok yüksek bir sanayidir.

                   Sektörde en belirgin olan husus yat merakı, gerçek deniz severleri, yani yat ve yelkeni bir
                   eğlence  ve  boş  zamanı  değerlendirmeden  ziyade  bir  deniz  sporu  olarak  gören  ve  bir

                   yaşam  biçimi  olarak  benimseyen  ülkelerin  tüketicilerini,  (Örneğin  İskandinavya)  bir
                   kenara bırakırsak bir zengin alışkanlığı, ya da prestij ve toplumda statü belirleme aracı, bir
                   farklılaşma  vesilesi  olması,  bunun  sonucu  olarak  ta  gelir  düzeyi  çok  yüksek  kesim
                   tarafından  talep  edilmesidir.  Gerek  arz  oluşumunda  yer  alan  yapımcıların  çokluğu  ve
                   dağınıklığı, gerekse de talep belirlenmesinde genel ekonomik göstergeler yerine, alıcıların
                   alım  gücünün  rol  oynaması  nedeniyle  ve  kişisel  tüketim  için  sunulan  bir  meta  olması
                   itibarı  ile  gerekli  alım  gücüne  sahip  kişi  sayısı  ve  tüketim  özellikleri  temel  değişkenler
                   olarak  ortaya  çıkmaktadır.  Yüksek  net  varlıklı  kişi  sayısı,  YNVK  (High  Net  Worth
                   Individuals,  HNWI)  süper  yat  talebinin  belirlenmesinde  temel  alınan  ekonomik
                   değişkendir. YNVK tanımı olarak varlığı 1 milyon doların üzerinde plan gerçek kişiler kabul
                   edilmektedir.




                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11