Page 10 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 10
Ülkemiz insanlarının ne kadar denizden uzak olduğu ve denizlerimize ne kadar az sahip
çıktığımızı göstermesi açısından, uluslararası deniz sektör dergisi IBI’da (International
Boat Industry) yer alan, ülkelerin kişi başına düşen tekne sayısını gösteren istatistik çok
çarpıcıdır. Ülkemizin 8.333 km’lik deniz kıyısı bulunmasına rağmen, kişi başına düşen
tekne oranımız yaklaşık 2000 kişiye 1 tekne iken, bu rakam Almanya’da 184/1, İtalya’da
68/1, Hollanda’da 64/1, Avusturya’da 293/1 ve İsviçre’de 73/1’dir. Bu durumun en
önemli sebepleri, insanlarımızda denizcilik bilincinin oluşturulmamış olması, tekne sahibi
olmanın zenginlik göstergesi sayılması, denizlerimizi insanlarımıza kapatmamız, ülke
olarak denize sırtımızı dönmemiz, tekne alımında ve kayıt işlemlerinde yaşanan
bürokratik engellerolarak sayılabilir. Bütün ekonomik ve bürokratik engellere rağmen,
hala denize açılmak isteyen amatör denizcilerimizin ve gençlerimizin karşısına çıkan en
büyük engel ise, teknelerini muhafaza edecekleri, güvenle bağlayacakları, teknelerinin
bakım-onarımlarını yapacakları ve istedikleri zaman rahatlıkla denize çıkabilecekleri
marina, yat limanı, rampa ve çekek yerlerinin yetersiz olmasıdır. Bugün ülke sahillerimiz,
denize çıkmak isteyen ve denizle buluşmak isteyen amatör denizcilerimize ve
insanlarımıza kapatılmıştır. Var olan marinalar da yüksek bağlama fiyatları ve yetersiz
kalan kapasiteleriyle tekne sahibi olmak isteyen kişileri bu amaçlarından
vazgeçirmektedir. Bütün bu olumsuzluklar yanında ülkemiz, yat ve tekne imalatında sahip
olduğu tecrübe, uygun işçilik maliyetleri, yakaladığı uluslararası standartlar, sahip olduğu
doğal ve tarihi güzelliklere sahip kıyılarıyla uluslararası arenada da, yatçılık sektörü
açısından önemli bir duruma gelmiştir. Ülke olarak bu pazardan önemli ölçüde pay
almamız ancak, yat ve tekne imalatı konusunda bir marka haline gelmemiz, uluslararası
standartlara ulaşmamız ve gerek yasal prosedürlerin ve bürokrasinin azaltılması, gerekse
imalata ilişkin alt yapı imkânlarının geliştirilmesiyle sağlanabilecektir.
2.1. GEMİ İNŞA SANAYİNİN ÜLKE EKONOMİLERİNE KATKILARI
Gemi İnşa Sanayi; desteklendiği ve geliştirildiği bütün ülkelerde önemli bir istihdam
potansiyeli yaratan emek yoğun bir sektördür. Ülke endüstrilerinde Gemi İnşa Sanayi;
a. Döviz girdisi sağlayan,
b. Yabancı sermayeyi davet eden,
c. Beraberinde Yan Sanayiyi sürükleyen ve gelişmesini sağlayan,
d. Teknoloji transferini cezbeden,
e. Ülke savunmasına hizmeti nedeniyle “Stratejik Önem” taşıyan,
f. Deniz Ticaret Filosunu destekleyen,
g. Yan sanayi ile birlikte 1’e 7 oranında istihdam yaratan, bir sanayi koludur.
9