Page 4 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 4

0.  GİRİŞ

                   İnsanlık tarihin ve ekonomik olarak gelişmiş ülkeler incelediğinde, kültürel, ekonomik ve

                   sosyal  gelişimin  denizler  yoluyla  olduğunu  ve  denizlerden  etkin  biçimde  yararlanıldığı
                   görülmektedir.  Günümüz  insanlarının  denizle  iç  içe  yaşadıkları  ve  buna  dayalı
                   yaygınlaşmış bir deniz kültürüne sahip bulundukları, sonuç olarak amatör denizciliğin ileri
                   düzeyde  olduğu  aşikârdır.  Gelişmiş  ülkelerin  bugün  sahip  oldukları  büyük  deniz  ticaret
                   filoları, limanları ve denize yönelik sanayi yatırımlarının temelinde, denizle iç içe yaşayan
                   ve  denizciliği  bir  kültür  olarak  gören  insan  sayısının  ülke  nüfusuna  oranla  yüksek
                   seviyelerde olması yatmaktadır. Temelden başlayan bu deniz kültürü ve denizle barışık
                   insan  yapısı,  denizlere  sahip  çıkan  ve  ekonomik  olarak  en  etkin  şekilde  denizleri

                   kullanabilen gelişmiş ülkeleri oluşturmuştur. Denizler her zaman, insanlık kültürünün ve
                   tarihsel gelişiminin, ekonomik büyümenin ve sosyalleşmenin ilk şartı olarak öne çıkmıştır.

                   Deniz  turizmi  kendi  oluşturduğu  ekonomik  değerin  dışında  yarattığı  dışsallıkla  birçok
                   sektörün gelişimine ve istihdama katkı sağlamaktadır. Deniz turizminin ülkemizde gelişimi
                   ile  orantılı  olarak  gemi  inşa  sektörünün  içinde  yer  alan  yat  inşa  sanayisi  dünya
                   pazarlarında üst sıralarda rekabet eder konuma deniz turizmi sayesinde gelmiştir. Deniz
                   turizmi faaliyetinin icra edilebilmesinde en önemli unsurlar ilk olarak bu hizmeti verecek

                   insan kaynağı ikinci olarak deniz araçlarıdır. Deniz araçlarının bakım onarımı ve imalatı yat
                   inşa  sektörünce  sağlanmaktadır.  Yat  inşa  sanayinin  gelişiminin  doğrudan  ilişkili  olduğu
                   deniz turizmi ülke ekonomimiz açısında stratejik bir sektör olarak karşımıza çıkmaktadır.
                   Yapılan araştırmalar gemi ve yat inşa sanayisini istihdama katkısının önemli bir noktada
                   olduğunu her bir kişinin karada yedi kişiye istihdam olanağı açtığını göstermektedir. Yat
                   ihracatının sanayi ihracatı içindeki payı yüksektir.

                   Dünyada  tekne  üretimi,  bölgede  yüksek  miktarda  kaliteli  istihdam  ve  katma  değer

                   yaratmasının yanında çevreye neredeyse hiçbir zarar vermemesi sebebiyle birçok ülkede
                   sanayinin  gelişmesinde  hükümetlerin  öncelik  verdiği  sektörler  arasında  yer  almaktadır.
                   Örneğin  sektördeki  en  önemli  üretici  olan  İtalya’da  tekne  üreticilerin  destekleyici  yan
                   sektörlerle  birlikte  yarattıkları  ticaret  hacminin  Gayri  Safi  Milli  Hasıla  içerisindeki  payı
                   %13’leri bulmaktadır. Tekne üretiminde 15 metrelik boylara kadar nispeten fabrikasyon
                   denebilecek, ölçek ekonomisine dayalı ve seri üretim yapan, marka olmuş büyük firmalar
                   rekabet ederken, 15 metre ve üzeri teknelerde siparişe dayalı bir üretim ve pazar yapısı
                   bulunmaktadır. Mega yatlar için belirlenmiş net bir tanım olmasa da genellikle 30 metre
                   ve  üzeri  motor  veya  yelkenli  tekneler  mega  yat  olarak  tanımlanmaktadır.  45  metre
                   civarında bir motor yatın fiyatı, içindeki donanıma bağlı olarak büyük farklılıklar gösterse
                   de  yaklaşık  olarak  10  milyon  Avro  civarındadır.  Boyutları  büyüdükçe  tekne  fiyatları

                   katlanarak artmaktadır. Pazardan gelen talepler doğrultusunda Türkiye yat üreticilerinin
                   üretimleri  zaman  içerisinde  30  metre  üzeri  teknelere  kaymıştır.  Tekne  boylarının
                   önümüzdeki yıllarda da büyümeye devam edeceği öngörülmektedir.




                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9