Page 7 - eko-turizm eylem planı
P. 7
2. EKO-TURİZM DÖNGÜSÜ
Uluslararası Eko-turizm yılı çerçevesinde Dünya Turizm Örgütü tarafından Almanya, Kanada,
İspanya, İtalya ve İngiltere’de yapılan araştırmalarda eko-turizm pazarındaki turist profili; 30-
59 yaş arası, yüksek gelir sahibi ve yüksek eğitimli, gastronomi ve kültüre ilgi duyan bir
tüketici kitlesi olarak açıklanmıştır. Dünyada; Avusturya, İngiltere, Almanya, Kuzey Amerika
ve Yeni Zelanda da yapılan çiftlik turizmi uygulamaları son zamanlarda ülkemizde de turizm
arzı içinde yerini almaya başlamıştır.
Eko - turizmin yaygınlaştığı bölgelerde bu turizm türünün;
Bölge ekonomisinde üretim çeşitliliğinin artırılarak ekonomik istikrarın sağlanmasına,
Bölgede nitelikli, niteliksiz işgücüne önemli çalışma fırsatlarının oluşturulmasına,
Bölgede yer alan küçük ve orta ölçekli işletmelerin gelişmesine,
Yerel düzeyde sanayi ve ticareti uyarıcı altyapı yatırımlarının geliştirilmesine,
Gençlerin ve toplumun eğitimi ile yerel düzeyde modernizasyon sürecinin
sağlanmasına,
Sosyo-ekonomik gelişme konusunda başka seçeneği olmayan bir yörede yerel halk ve
turistler tarafından kullanılabilecek rekreasyonel ve turistik olanaklar sağlanmasına,
Yerel düzeyde kişisel gelirlerin ve vergi vb. kamu gelirlerinin artmasına,
Yerel düzeyde imajın geliştirilmesi ve yerel halkın çevreyi koruma ve geliştirme
bilincinin artmasına katkı sağlayarak bölge ve kırsal kalkınmaya imkân sağlayacağına
yönelik ifadeler yer almaktadır(Kılıç ve Kurnaz, 2010).
TURİSTİK CAZİBELER
(Ekstra özelliği olan
doğal ve kültürel
kaynaklar)
PAYDAŞLAR AKTİF
OLARAK DOĞAL VE TURİST CAZİBE
KÜLTÜREL UNSURLARINI
KAYNAKLARI GÖRMEK İÇİN PARA
KORURLAR HARCAR
(Yönetim planları, (ya da destekleyici
birlikler, vb.) hizmetler için)
EKO-TURİZM
GELİRLERİ KORUMAYI
TEŞVİKTE ETKİLİ OLUR EKO-TURİZM GELİR
GETİRİR
(Paydaşların gelirleri,
turistlerin sevdiği (Direkt kazanç, vergi,
şeyleri korumada ikna vb.)
edicidir)
Tablo 1: Eko-turizm Döngüsü (Wagland Eko-turizm Ana Planı -Anonim, 2003)
6