Page 10 - eko-turizm eylem planı
P. 10

4. EKO-TURİZM POTANSİYELİ DEĞERLENDİRMESİ


               4.1. TÜRKİYE'NİN EKO-TURİZM POTANSİYELİ VE BULUNDUĞU NOKTA:

               Ülkemizin  zengin  coğrafyası  ve  doğal  potansiyeli,  doğa  turizmi  türleri  açısından  büyük  bir
               şanstır,  ancak  bilinçsiz  faaliyetler  sonucunda,  hızla  çevre  değerlerinin  bozulması  da
               kaçınılmaz  olacaktır.  Bu  potansiyel  tehlikeyi  acilen  görüp,  doğa  içinde  yapılan  tüm  turizm
               türlerinde  "çevreyle  barışık"  tarz  ve  yöntemlerin  benimsenmesi  sağlanmalıdır.  Eko-turizm
               kavramı  Türkiye'de  yeni  tanınan  bir  kavramdır  ve  maalesef,  resmi  kurumlar  bu  turizm
               türünün sürdürülebilmesi için, gerekli düzenlemeleri tamamlamış değillerdir. Bu konuda ilgili
               bakanlıkların ( Turizm, Orman, Çevre, Kültür ) acilen koordineli bir çalışmayla, ortak ve kesin
               kurallar  (  ve  gerekli  yerde  cezalar  )  saptamaları,  dağ  ve  doğa  rehberliği  için  sertifikasyon
               programları geliştirip uygulamaya koymaları, eko-turizm bölgeleri ve rotaları saptanması, en
               öncelikli önlemlerdir. Bunlarla paralel olarak ve daha uzun bir süreç boyunca da, hem turizm
               profesyonellerinin,  hem  de  bölge  halklarının,  eko-turizm  konusunda  bilinçlendirilmeleri  ve
               eğitilmeleri gelmelidir.


               Eko-turizmde her dönemde yeni trendler ortaya çıkabilmektedir. UNEP’in araştırmasına göre,
               eko-turizm  bugün  turizm  endüstrisinin  en  hızlı  büyüyen  segmentlerinden  biri  olarak  kabul
               edilmektedir. UNWTO’nun uzun dönemli tahminlerine göre eko-turizm hem turist sayısında
               hem de toplamdaki payı itibarı ile yüksek bir hızla yükselmeye devam edecektir. UNWTO’nun
               1997  yılında  yaptığı  bir  araştırma  eko-turizmin  bir  formu  olarak  kabul  edilen  doğa
               seyahatlerinin bütün uluslararası turizm harcamalarının içinde % 7 civarında bir ağırlığa sahip
               olduğunu  gösteriyordu.  Dünya  Kaynakları  Enstitüsü’ne  göre  1990’lı  yıllarda  turizmin  genel
               büyüme  hızı  yıllık  ortalama  %  4  iken  bu  hız  doğa  seyahatleri  segmentinde  %  10  ile  30
               arasında idi. UNWTO, eko-turizmde yapılan seyahat harcamalarının dünya ortalamalarının 5
               katı kadar fazla hızla arttığını belirtmektedir. Bu artış hızı yıllık % 20’ye tekabül etmektedir.
               Doğa temelli turizme yönelen talebi etkileyen bir unsur da dünya çapında giderek artan çevre
               bilincidir. Doğa belgeselleri ve yayınları birçok destinasyonu eskisinden çok daha fazla tanınır
               kılmıştır(Yücel, 2002).


               Kitlesel  turizm  hareketine  katılan  tüketicilerin,  bu  hareketlilik  içerisinde  tekrarlı  olarak
               bulundukları  ve  son  yıllarda  klasik  turizm  ürününden  turizmin  alternatif  ürünlerine  doğru
               yöneldikleri görülmektedir. Alternatif turizm hareketliliğinde yaşanan hızlı bir talep artışı ve
               buna paralel olarak da alternatif turizm arzının da büyüdüğü ve çeşitlendiği gözle görülebilir
               bir  gerçektir.  Turizm  pazarında  yeni  ortaya  çıkan  destinasyonlardaki  alternatif  turizm
               çeşitlerinin  ön  planda  olması  ve  eski  destinasyonlarda  da  görülen  ürün  çeşitlendirme
               aktiviteleri  alternatif  turizmin  gelecekte  talep  yoğunluğunun  yüksek  olacağını
               göstermektedir.


               Turizm sektöründe ürün çeşitlendirme kavramı ne şekilde adlandırılırsa adlandırılsın gerçek
               olan  şudur  ki;  turizm  hareketliliğine  katılan  turistlerin  tüketim  davranışlarının  yavaş  yavaş
               değiştiği görülmekte ve bu bağlamda yapılacak yeni yatırımların yönünün de alternatif türler
               yönünde  şekilleneceği  ortaya  çıkmaktadır.  Potansiyel  eko-turizm  değerleri  kapsamında
               yapılabilecek başlıca eko-turizm etkinlikleri Tablo 2’de sıralanmıştır.






                                                            9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15